Geef BLOCC je bedrijfsnaam en wij zeggen wanneer je bent opgericht. Natuurlijk zullen we het niet altijd goed hebben. Maar dat er bepaalde trends zijn in hoe mensen hun onderneming noemen, is een ding dat zeker is. Een overzicht van de evolutie van bedrijfsnamen in de afgelopen decennia.
Achternaam (& Zonen) Vroegen waren veel bedrijven nog familiebedrijven. De naam van het bedrijf bestond simpelweg uit de familienaam van de eigenaar. Wanneer de (oudste) zoon het roer overnam, werd eenvoudigweg de tekst ‘& Zonen’ of ‘& Zn’ toegevoegd. Sommige hedendaagse multinationals, zoals Philips, Heineken, Albert Heijn, bestaan nog altijd onder hun oorspronkelijke familienaam. Maar ook in Baarle zijn vele voorbeelden te vinden: Drukkerij Em. de Jong, Wouters tegelhandel, landbouwmechanisatiebedrijf Antens - Rijsbosch of bijvoorbeeld F. Baijens en Zoon. 

Afkortingen
In het tijdperk dat bedrijven steeds vaker de status van familiebedrijf ontgroeiden, werden de drie- of vierletterige afkorting steeds populairder. Het liefst lekker functioneel: de afkorting moet vooral duidelijk maken wat het bedrijf doet of waar het vandaan komt. We kennen allemaal de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Dichter bij huis hebben we hiervan ook mooie voorbeelden: de limonadefabriek die vroeger in Baarle stond heette, jawel, Limfa. En in de naam Mardenkro (tevens uit Baarle) zijn de letters van de oprichters en hun familieleden opgenomen.


Prijsvechters In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw waaiden de concurrentiekillers over uit de VS. Zonder enige bescheidenheid overschreeuwden bedrijven met namen als Badkamerconcurrent, Babydump en Snack-Koning elkaar in een moordende concurrentiestrijd. Verzonnen namen Met de opmars van internet is eigenlijk het belangrijkste criterium waar een nieuwe bedrijfsnaam aan moet voldoen, dat de domeinnaam nog vrij is. Zo ontstonden steeds meer verzonnen namen - die natuurlijk wel iets moeten uitstralen: Menzis klinkt bijvoorbeeld als een aardige verzorger en Essent als iets wat je echt niet kunt missen. In de hedendaagse app-economie moet een bedrijfs- of productnaam vooral klinken als iets wat je ermee kunt: zo Google je informatie of Spotify je een track. En een tegelklus? Die FIXZ je gewoon.

|