Raam
 
Nieuws BLOCC

SPECIAL: HUISSTIJLDRUKWERK, EEN KANS OM UNIEK TE ZIJN

Stel, je krijgt post van je autodealer, accountant of huisarts. Je opent de envelop en ziet op het briefpapier een vaag, onleesbaar logo. Je kan de adresgegevens niet lezen of de rekeningnummers staan op een onduidelijke plaats. Een ervaring als dit maakt dat je je afvraagt of dit nu wel de juiste mensen zijn om je auto, bedrijf of gezondheid aan toe te vertrouwen.

Onprofessioneel briefpapier of saaie visitekaartjes kunnen de geloofwaardigheid van je bedrijf behoorlijk negatief beïnvloeden. Deze nieuwsbrief is daarom volledig gewijd aan het belang van een goed ontwerp voor je huisstijl en alle daarbij behorende uitvoeringen.

De huidige tijd is digitaal en wordt almaar digitaler. Aan de digitale uitstraling van een merk wordt daarom steeds meer aandacht geschonken. Gedrukte visitekaartjes zijn een van de weinige overgebleven, voelbare merkproducten die je nog echt in je handen kan nemen. Die steeds zeldzamer wordende ervaring kan je benutten. Hoe voelt een visitekaartje? Wat voor papier wordt er gebruikt? En hoe dik? Of wordt het iets anders dan papier? Hoe ziet de achterkant eruit?

Visitekaartjes

Een visitekaartje waar je echt iets mee moet doen dat digitaal onmogelijk is. De combinatie van kleur, een stans en diepdruk maken ieder kaartje nóg unieker.

Het benutten van goed huisstijldrukwerk is een toegevoegde waarde voor ieder bedrijf. Denk daarbij in een bredere context: huisstijldrukwerk als uitbreiding van je imago, als omvattend merkbeeld. Waarom zou je een professioneel logo laten ontwerpen dat de waarden van je bedrijf vertegenwoordigt om het vervolgens ondoordacht op een briefpapier of visitekaartje te gooien? Een visitekaartje is vaak de eerste indruk die men van een bedrijf krijgt. Besef hoe dat, en al het andere bedrijfsdrukwerk dat klanten in handen krijgen, de perceptie van je merk beïnvloedt.

MAVRO Visitekaartjes

MAVRO is een internationaal bedrijf dat producten maakt ter bescherming en/of reiniging van onder andere gebouwen, constructies en vervoersmiddelen. Wij ontwierpen voor hen een huisstijl waarbij hoogwaardigheid het sleutelwoord is. Eén van de toepassingen daarvan is dit visitekaartje waarbij het logo, door gebruik te maken van een preeg, niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar is.

Het ene drukwerk is het ander niet. Het ene bedrijf is immers het andere niet. Een dynamisch, hip bedrijf vraagt om een andere benadering qua ontwerp dan een internationaal opererende onderneming op het gebied van regelgeving. En bedrijven binnen dezelfde branche willen natuurlijk een unieke manier vinden om zich te onderscheiden van hun concurrenten. De uitstraling van een merk wordt daarom idealiter doorgevoerd in alle uitingen die het bedrijf doet, te beginnen bij huisstijldrukwerk.

Huisstijldrukwerk heeft in principe vrij strikte richtlijnen. Briefpapier moet door de printer kunnen, een envelop door de brievenbus en het is wel zo handig als een visitekaartje in je portemonnee past. Binnen al deze beperkte ruimte moet dan ook nog eens een behoorlijke hoeveelheid aan informatie passen: logo, adresgegevens, website, noem maar op. En dat de maatvoering van een Nederlandse envelop nèt iets anders is dan die van een Belgische, is een belangrijk detail in onze grensoverschrijdende klantenkring. Juist deze strikte beperkingen zijn voor ons een uitgangspunt voor inventiviteit.

Visitekaartjes met gekleurde zijkantjes

Door wat dikker papier te gebruiken, bestaat de mogelijkheid om de zijkant van je visitekaartje te voorzien van een kleur. Een subtiele en fraaie manier van onderscheid.

Hoe val je op? Wat maakt je uniek? In sommige gevallen kan een slim ontwerptrucje goed passen bij een merk. Maar ook zónder gimmick kan je boven het maaiveld uitsteken. Kleine details, zoals de kwaliteit of de textuur van het gebruikte papier of bijzondere druktechniek (stans, preeg of foliedruk) kunnen je onderscheiden van de rest. De meeste mensen hebben een vrij standaard beeld van huisstijldrukwerk. Benut dat door de positieve uitzondering op die regel te zijn met een uniek ontwerp dat de identiteit van je bedrijf ademt. Het zal je positief doen opvallen bij klanten.

Foliedruk

Een voorbeeld van het gebruik van foliedruk in huisstijldrukwerk.

Uiteraard stopt een huisstijl niet bij drukwerk. Een goede huisstijl wordt doorgevoerd in alle mogelijke uitingen van je bedrijf en garandeert een eenduidige uitstraling. Zo ben je te allen tijde herkenbaar voor klant, bezoeker of toevallige passant.

Een kleine greep van recente projecten die wij hebben mogen ontwerpen en uitvoeren vind je hier.

Beaux Bateaux huisstijl

Beaux Bateaux

Beaux Bateaux website

Voor Beaux Bateaux, een nieuw restaurant aan de haven in Turnhout, ontwierpen wij een passend logo en werkten dat vervolgens uit in de algehele huisstijl. Van briefpapier, visitekaartjes en enveloppen tot gevelbelettering, menukaarten, pochetten en stijlvolle kleding voor het personeel.

Schaluinenhoeve huisstijl

Schaluinenhoeve

Schaluinenhoeve website

Schaluinenhoeve is het eerste viersterrenhotel dat Baarle rijk is. Die luxe uitstraling verwerkten wij natuurlijk ook in de huisstijl. Om goed vindbaar te zijn, werd door ons in navolging van logo, drukwerk en website, een stijlvolle gevelbelettering geplaatst.

BLOCC
BLOCC adres

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl