Grenzeloos
 
Nieuws BLOCC

LOGO-SPECIAL DEEL 1: EERLIJKE LOGO'S

Een goed logo zou het bedrijf of product waar het voor staat moeten verbeelden. Met die gedachte in het achterhoofd nam grafisch ontwerper Viktor Hertz een aantal bekende logo's op de schop en verbeeldde zo de eerlijke betekenis van beroemde beeldmerken op een hilarische manier. Zo wijst hij erop dat je van het fastfood van Burger King “bigger hips” krijgt of dat je billen gaan hangen van teveel ijs van Hagen-Dasz. En kijk jij ook altijd die leuke katten-filmpjes op Youtube?

Eerlijke logo's



BLOCC lijn

MOOIE BOUWPROJECTEN

In de bouwwereld wordt flink aan de weg getimmerd. Zo worden dit jaar in Baarle veertig eersteklas appartementen gebouwd op het voormalige Limfaterrein en krijgt Turnhout een moderne woontoren met daarin maar liefst achtenveertig hoogwaardige appartementen. Om potentiële kopers van informatie te kunnen voorzien en een beeld te geven van deze toekomstige woningen, werden door BLOCC voor beide projecten stijlvolle verkoopbrochures ontworpen.

Voor de appartementen op het voormalige Limfaterrein gaf Pluym - Van Loon bvba opdracht voor een brochure, een project-logo en diverse uitingen. De vierenzeventig pagina's tellende verkoopbrochure die BLOCC ontwierp, is een serieus coffee table book geworden. Daarnaast verzorgden wij diverse advertenties en het bouwbord dat inmiddels op de bouwplaats prijkt. Ook de website www.residentielimfalaan.be werd door ons ontworpen en gebouwd.

In het hartje van Turnhout zal de komende tijd een nieuw woon- en winkelgebied verschijnen. Onderdeel daarvan vormt de Turnova Toren met daarin achtenveertig luxe appartementen. Ook voor dit project was communicatie naar potentiële kopers door middel van bijvoorbeeld een verkoopbrochure van belang. Projectontwikkelaar Heeren Group en makelaar Hillewaere Vastgoed gaven BLOCC deze opdracht. Wij ontwierpen een duidelijk A1-formaat grondplan en uitgebreide brochure met informatie over alle appartementen.

We wensen alle betrokkenen een voorspoedige bouw!

Bouwprojecten

BLOCC lijn

LOGO-SPECIAL DEEL 2: NÓG MEER EERLIJKE LOGO'S

Hoe ziet een logo eruit als het wordt beïnvloed door het eigen product? Productdesigner Marco Schembri laat het ons zien. Het logo van McDonald's wordt dik van alle hamburgers en het logo van Absolut Vodka zie je wazig door de alcohol. Simpel maar doeltreffend.

Eerlijke logo's
BLOCC lijn

EEN BETER MILIEU

In Nederland gebruikten alle consumenten samen ieder jaar zo'n 3 miljard plastic tasjes. Een groot deel belandt in de afvalbak en een ander deel wordt zwerfafval. De Europese Unie heeft daarom alle lidstaten verplicht het gebruik van plastic tassen te verminderen. In dat kader geldt in Nederland vanaf 1 januari 2016 een verbod op het gratis meegeven van plastic tassen in winkels.

Een plastic tas was altijd een gratis service, winkeliers zijn nu verplicht om een bedrag te rekenen voor een plastic tasje. Maar het voelt toch eigenlijk niet helemaal lekker wanneer je als klant, na aankoop van je spullen, ook nog eens een paar centen extra moet betalen om alles op een nette manier mee te kunnen nemen. BLOCC adviseert winkeliers daarom om over te gaan op een alternatief, zodat je je klanten gratis een milieuvriendelijke tas kunt aanbieden, waarin zij hun aankopen fatsoenlijk kunnen meenemen.

Van der Sluis Mode in Baarle geeft hierin het goede voorbeeld. Zij zijn inmiddels overgestapt naar een goede, stevige en mooie papieren draagtas. BLOCC mocht dit voor ze verzorgen. Zo dragen ook zij een steentje bij aan een beter milieu. Top!

Papieren tassen
BLOCC lijn

LOGO-SPECIAL DEEL 3: OMGEKEERDE LOGO'S

Je moet er maar opkomen: bekende logo's omdraaien of spiegelen. Ontwerper Ivan Apostolski nam de proef op de som. Een bekende band uit de jaren zeventig werd in een handomdtraai een hippe rapper. En dorstige vaders drinken cola. Kijk naar de resultaten hieronder voor meer verrassende effecten.

Omgekeerde logo's

BLOCC lijn

BETON APARTE

Woonbeton, ofwel beton ciré, is een waterdichte beton-stuc met uitgebreide design-mogelijkheden voor vloeren, badkamers, keukens en meubels. Beton Aparte aan de Smederijstraat in Baarle-Nassau is leverancier van de te gebruiken materialen die met name via hun webwinkel te verkrijgen zijn. Om de werkwijze onder de knie te krijgen, kun je er tevens workshops volgen.

Beton Aparte gaf BLOCC de opdracht een nieuwe huisstijl te ontwerpen, bestaande uit een logo, folder en diverse andere toepassingen.

Wij wensen Beton Aparte veel succes met hun nieuwe uitstraling.

Beton Aparte
BLOCC lijn

LOGO-SPECIAL DEEL 4: DE KOSTEN VAN EEN LOGO

BLOCC ontwerpt (onder andere) logo's. En het is natuurlijk een droom om een logo te maken dat iconische kwaliteiten heeft. Zo zal iedereen het logo van Coca-Cola, Pepsi of Nike vrijwel meteen herkennen. Maar wat kost het nu eigenlijk om zo'n iconisch logo te laten maken? Hieronder een prijslijst.

1. Coca-Cola: 0 dollar

Dit is geen grap. Het bekende logo van Coca-Cola kostte helemaal niks. Het logo is gemaakt in 1885 door John Pembertons, de boekhouder van Frank Mason Robinson. Robinson bedacht de naam en John Pembertons gebruikte het lettertype Spencerian Script om het logo te maken. Als ze hadden geweten dat Coca-Cola zo'n groot bedrijf zou worden, hadden ze er vast wèl geld voor gevraagd...

2. Google: 0 dollar

Ondanks het feit dat het logo van Google veranderingen heeft ondergaan, is het altijd herkenbaar gebleven. Het originele logo werd gemaakt door één van de mede-oprichters van Google, Sergei Brin. Hij gebruikte daarvoor een gratis beeldbewerkingsprogramma. Brin zegt: “I had no idea at the time that Google would become as ubiquitous as it is today, or that their success would be of such magnitude.”

3. Twitter: 15 dollar

Voor 15 dollar kocht Twitter het inmiddels wereldberoemde vogeltje op iStockphoto. Zo simpel kan het dus ook.

4. Nike: 35 dollar

Voor het logo van Nike, de wereldberoemde swoosh, is in 1971 slechts 35 dollar betaald. Het logo is ontworpen door student grafisch ontwerp Carolyn Davidson. Toen co-founder Phil Knight een college gaf op Portland State University, hoorde hij Davidson praten over dat ze haar olieverf niet kon betalen. Hij gaf haar 2 dollar per uur om tabellen en grafieken te maken voor Nike. Uiteindelijk maakte zij ook het logo.

Kosten logo's

5. Pepsi: 1 miljoen dollar

Het nieuwe logo van Pepsi werd in 2008 gemaakt voor 1 miljoen dollar. Subtiele veranderingen voor veel geld.

PEPSI logo

6. BBC: 1,8 miljoen dollar

In 1997 kwam BBC met een redesign van het logo en dat kostte maar liefst 1,8 miljoen dollar. Wat er veranderde? Van een schuin font met kleur ging het naar een eenvoudig zwartwit design in Gill Sans. That's all.

BBC logo

7. BP: 211 miljoen dollar

Het duurste logo in dit rijtje is dat van BP. Medio 2000 veranderde British Petroleum hun naam in BP. Dat rebranding-project kostte in totaal maar liefst 211 miljoen dollar. Maar goed, daarvoor werd niet alleen hun naam en logo, maar ook hun slogan en algehele uitstraling aangepast. Je kan je geld maar ergens aan besteden.

BP logo
BLOCC
BLOCC adres

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl