Grenzeloos
 
Nieuws BLOCC

GEVELRECLAME

Stel, je bent op zoek naar dat leuke, nieuwe bedrijf in de buurt. Je weet ongeveer waar het zit, maar TomTom doet weer eens StomStom dus na vijf keer de betreffende straat heen en weer gereden te hebben, geef je het op. Da's toch jammer voor dat leuke, nieuwe bedrijf. Want als leuk en vooral nieuw bedrijf wil je natuurlijk graag gevonden worden.

GEMISTE KANS

De buitengevel van een pand is het gezicht van je bedrijf. Het is daarom een gemiste kans om dit onbenut te laten. Gevelreclame maakt niet alleen de zicht- en vindbaarheid van je bedrijf groter, maar is ook een verrijking van de uitstraling van het pand. Gevelreclame is vaak de eerste indruk die je van een bedrijf krijgt voor je er naar binnen stapt.

TROTS

Zo'n honderd jaar geleden werd deze eerste indruk vaak rechtstreeks op een bedrijfspand geschilderd. Soms strak, soms frivool tot volledige kunstwerken aan toe. Reclameschilders uit die tijd waren dan ook ware kunstenaars. Zo'n naamschildering maakte ieder bedrijfspand uniek en iets om trots op te zijn.

Dokloodsen Falta

Veel andere mogelijkheden om je naam op de gevel te zetten waren er niet. Al was een betegelde gevelbelettering zeker ook een fraai alternatief.

driehuizen


Tegenwoordig bestaat gevelreclame meestal uit verlichte of onverlichte gevelletters of -logo's die gefreesd worden uit de meest uiteenlopende materialen zoals kunststof (acrylox), metaal, dibond of hout. De dikte varieert van zo'n 8 tot 30 mm. Gemonteerd op de gevel, al dan niet met afstandshouders, zorgen deze letters voor een dynamisch 3D-effect met een natuurlijke schaduwwerking.

INDOOR MUURBELETTERING

Voor de Financiën, een sfeervol pannenkoekenhuis in Loon Op Zand, maakte BLOCC een indoor muurbelettering in een combinatie van hout en kunststof. De letters van het logo werden stuk voor stuk uit hout gefreesd en gebeitst om de natuurlijke uitstraling goed tot zijn recht te laten komen. Daarnaast werden kleuren geprint op het houten beeldmerk. Het geheel werd, samen met de uit kunststof gefreesde ondertitel, rechtstreeks op de muur gemonteerd.

De Financiën

OUTDOOR SPELEN MET LICHT

Bij outdoor gevelreclame kan het van belang zijn dat deze ook in het donker goed zichtbaar is. De gevelbelettering van Baronie Verzekeringen in Baarle-Nassau werd door BLOCC uitgevoerd in Dibond Butler Finish. Dit is een materiaal dat een RVS-uitstraling heeft, maar lichter in gewicht, prijsvriendelijk en praktisch in montage. Een deel van het materiaal is beplakt met mat zilveren folie. Dit geeft een bijzonder chic effect. Voor de zichtbaarheid in de avonduren werd boven de volledige gevelbelettering LED-verlichting geplaatst.

Baronie gevelbelettering


Hoe je met licht kan spelen, is te zien in de gevelreclame van Baarles reisbureau Travel XL. BLOCC ontwierp daarvoor RVS bakken met daarin LED-verlichting waar doorheen letters van opaal plexiglas steken die deels beplakt zijn met folie. Je zou ervoor willen wachten tot het donker is, want 's avonds heeft deze gevelbelettering weer een heel andere uitstraling dan overdag.

Travel XL

DIRECTE EN INDIRECTE VERLICHTING

Is dit soort gevelreclame je niet dik genoeg? Dan is er de mogelijkheid om te kiezen voor doosletters. Doosletters zijn uit aluminium gevormd en kunnen tot zo'n 180 mm dik geleverd worden. Ze zijn uitermate geschikt om LED-verlichting in alle mogelijke kleuren in aan te brengen, waardoor het een soort op zich zelf staande lichtbakken worden. Fraai en supergoed zichtbaar in het donker!

Doosletters

Ook wanneer er geen licht in een doosletter wordt aangebracht, kan deze perfect (indirect) verlicht worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de door BLOCC uitgevoerde gevelbelettering van HAAGEN (trainingsoplossingen voor brandweer en BHV) in Baarle-Nassau. Het beste resultaat wordt verkregen wanneer de letter op een lichte ondergrond gemonteerd zijn. Een te donkere ondergrond zal het licht namelijk deels absorberen, terwijl een lichte muur de doosletters letterlijk doen stralen.

Haagen

BIJZONDERE EFFECTEN

Je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk als gevelreclame. Het mooist is natuurlijk wanneer het soort belettering aansluit bij je bedrijf. Een tuinbedrijf kan bijvoorbeeld mooie, roestige letters hebben, als een nostalgisch, verweerd hekwerk. Heel lang wachten tot de ijzeren letters vanzelf gaan roesten is dan natuurlijk een optie. Heb je minder geduld, laat dan acrylox letters spuiten in een niet van echt te onderscheiden roestkleur. Of in welke andere metal look dan ook zoals goud, zilver, koper of nikkel. Een stuk vriendelijker ook voor je portemonnee.

Acrylox roest

Acrylox roest

Nóg origineler voor een tuinbedrijf zijn letters van planten. Oké, het moet nog wat groeien, maar toch.

Planten gevelreclame

Een planten-gevelreclame doet het natuurlijk ook goed bij andersoortige bedrijven die pretenderen 'groen' te zijn. Bij deze bank bijvoorbeeld.

PNC bank

En nu we het toch over duurzaam hebben. Met onderstaande 'woodcuts' zit dat wel goed.

Woodcuts

Gevelreclame is het visitekaartje van je bedrijf. En omdat ieder bedrijf uniek is, verdient ieder bedrijf een unieke gevelbelettering. Met de juiste uitstraling wordt het dan een in het oog springende reclamedrager. Dat kan eenvoudig en stijlvol. Of juist uitbundig, creatief en opvallend. Vorm en materiaalkeuze spelen daarbij een rol, maar ook of er al dan niet verlichting bij komt kijken en hoe die eventueel toegepast zal worden. Investeren in aantrekkelijke gevelreclame is een slimme en relatief voordelige investering. En, zoals bovenstaande voorbeelden bewijzen, de mogelijkheden zijn vrijwel onuitputbaar.

BLOCC
BLOCC adres

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl