Grenzeloos
 
top april

Hoe trendgevoelig zijn bedrijfsnamen?

Geef BLOCC je bedrijfsnaam en wij zeggen wanneer je bent opgericht. Natuurlijk zullen we het niet altijd goed hebben. Maar dat er bepaalde trends zijn in hoe mensen hun onderneming noemen, is een ding dat zeker is. Een overzicht van de evolutie van bedrijfsnamen in de afgelopen decennia.

Achternaam (& Zonen)
Vroegen waren veel bedrijven nog familiebedrijven. De naam van het bedrijf bestond simpelweg uit de familienaam van de eigenaar. Wanneer de (oudste) zoon het roer overnam, werd eenvoudigweg de tekst ‘& Zonen’ of ‘& Zn’ toegevoegd. Sommige hedendaagse multinationals, zoals Philips, Heineken, Albert Heijn, bestaan nog altijd onder hun oorspronkelijke familienaam. Maar ook in Baarle zijn vele voorbeelden te vinden: Drukkerij Em. de Jong, Wouters tegelhandel, landbouwmechanisatiebedrijf Antens - Rijsbosch of bijvoorbeeld F. Baijens en Zoon.

heineken ah

philips dejong

Afkortingen

In het tijdperk dat bedrijven steeds vaker de status van familiebedrijf ontgroeiden, werden de drie- of vierletterige afkorting steeds populairder. Het liefst lekker functioneel: de afkorting moet vooral duidelijk maken wat het bedrijf doet of waar het vandaan komt. We kennen allemaal de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Dichter bij huis hebben we hiervan ook mooie voorbeelden: de limonadefabriek die vroeger in Baarle stond heette, jawel, Limfa. En in de naam Mardenkro (tevens uit Baarle) zijn de letters van de oprichters en hun familieleden opgenomen.


KLM

limfa hema

Prijsvechters
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw waaiden de concurrentiekillers over uit de VS. Zonder enige bescheidenheid overschreeuwden bedrijven met namen als Badkamerconcurrent, Babydump en Snack-Koning elkaar in een moordende concurrentiestrijd. 

Verzonnen namen
Met de opmars van internet is eigenlijk het belangrijkste criterium waar een nieuwe bedrijfsnaam aan moet voldoen, dat de domeinnaam nog vrij is. Zo ontstonden steeds meer verzonnen namen - die natuurlijk wel iets moeten uitstralen: Menzis klinkt bijvoorbeeld als een aardige verzorger en Essent als iets wat je echt niet kunt missen. In de hedendaagse app-economie moet een bedrijfs- of productnaam vooral klinken als iets wat je ermee kunt: zo Google je informatie of Spotify je een track.
En een tegelklus? Die FIXZ je gewoon.

google fixz



BLOCC lijn

Baarlezine

24 April vond in en om de Sint Remigiuskerk van Baarle-Hertog de feestelijke opening van het toeristisch seizoen plaats. Zoals ieder jaar ging dit gepaard met de presentatie en verspreiding van Baarles informatieve magazine: BAARLEZINE.

Ook dit jaar heeft BLOCC er weer alles aan gedaan om van BAARLEZINE een toegankelijk magazine vol grenzeloze informatie over Baarle te maken. Met verhalen over het roerige smokkelverleden, interviews met opmerkelijke Baarlenaren, bezienswaardigheden, wandelroutes en nog veel meer. Daarnaast kunnen bedrijven uit Baarle zich in BAARLEZINE op een toegankelijke manier presenteren.

Voor BLOCC is BAARLEZINE elk jaar weer een multidisciplinaire aangelegenheid: naast de vormgeving worden ook een groot deel van de teksten, interviews en fotografie door BLOCC verzorgd.

Wij zijn weer klaar voor een lange, hete zomer.

Baarlezine coverbinnen 520px

BLOCC lijn

Ren!!!

Reclame maken hoeft hem niet altijd te zitten in vele advertenties, grote billboards of lange commercials. Zelfs een wereldmerk als Nike weet dat een ludieke guerrilla-actie zeker zo goed kan werken. Het idee is daarbij belangrijker dan het budget. Een mooi voorbeeld hiervan is de boodschap die Nike wil overbrengen aan de Brazilianen in dit park. Even gaan zitten is er niet bij. Nope... corra! Ofwel: ren!!!

nike bench 520px
BLOCC lijn

Online hamburgers

Online je favoriete hamburger kiezen?!

Sinds kort kan dat bij Friet+. BLOCC lanceerde hiervoor een website via de eigen unieke en praktische KLICC-formule: een overzichtelijke basissite met alle noodzakelijke features van deze tijd. Dat houdt bijvoorbeeld in dat de site zoekmachinevriendelijk wordt opgebouwd, zodat Google hem gemakkelijk kan indexeren. Hamburgerbestellen.nl wordt door BLOCC gebouwd en gevuld en kan eenvoudig door de klant zelf beheerd worden. Op de site vind je een uitgebreid aanbod aan heerlijke hamburgers die je het water in de mond doen lopen.

Zoals iedere KLICC-site, is hamburgerbestellen.nl responsive en daarmee ook op tablet en smartphone goed leesbaar. In dit geval is dat extra belangrijk, want bestellen doe je via de speciale friet plus app. En zo wordt je favoriete hamburger, friet of snack met één touch op je smartphone binnen no time thuisbezorgd. Eigentijdser kan haast niet.

hamburgerbestellen 520px
BLOCC lijn

Plant meer bomen

Bomen zijn van grote waarde voor mens en natuur. Om brede bewustwording hiervan te creëren, zou je een belerend verhaal kunnen houden met daarbij serieuze beelden. Maar soms werkt het beter om een beladen boodschap juist met een knipoog te brengen. Plant meer bomen. Zie hier waarom.

plant more trees 520px

BLOCC
BLOCC adres

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl