Grenzeloos

Nieuws


Een aantal keren per jaar verstuurt BLOCC een nieuwsbrief. Ook interesse in onze nieuwsbrief? Meld je dan onderaan de pagina aan.

 

 
Nieuws BLOCC

TOTAAL DIGITAAL

Aan de Keenseweg in Etten-Leur realiseert Maas-Jacobs zeven stijlvolle woningen. Het project is met name gericht op jonge mensen: stellen en gezinnen met jonge kinderen. Op basis van deze doelgroep werd bewust voor een bijzondere vorm van verkoop gekozen: die verloopt namelijk geheel digitaal.

Wij leverden daarvoor een totaalpakket aan online marketingtools: van een nieuwsbrief-mailing, een speciale landing page waar je je kunt inschrijven tot gerichte Facebook advertising. Zo blijft iedereen up to date van de laatste ontwikkelingen.

Wonen aan de Keenseweg
BLOCC lijn

CREATIEVE VERPAKKINGEN

Engelenhaarpasta, dat kennen de meeste mensen wel. Maar om pasta nou direct te koppelen aan kapsels, ligt niet zo voor de hand. De Russische ontwerper Nikita denkt daar anders over. Hij vindt de meeste pastaverpakkingen in de lokale supermarkt, waarbij alle merken ook nog eens op elkaar lijken, maar saai. Als reactie daarop maakte hij een serie ongebruikelijke verpakkingen met fraai geïllustreerde vrouwengezichten waarbij het doorkijkvenster wordt benut om verschillende kapsels te laten zien: van de lange en slanke spaghetti tot de wilde en gekrulde macaroni.

Een slim idee dat extra opvalt op de supermarktplank.

Hair Pasta
BLOCC lijn

BELETTERINGEN

Als ondernemer heb je uiteraard goed nagedacht over de uitstraling van je bedrijf. Een kloppende huisstijl die terugkomt op bijvoorbeeld je briefpapier, visitekaartjes en website. Én uiteraard op de grootste reclamedrager die tot je beschikking staat: je bedrijfspand.

Haneveer

Haneveer bvba, expert in ramen, deuren en toebehoren, lieten door ons een passende gevelbelettering maken voor hun nieuwe showroom op het industrieterrein van Baarle-Hertog. Het gebouw is lekker ruim opgezet, waardoor je vrijwel altijd meerdere zijden van het pand tegelijkertijd kunt zien. Door de indirect verlichte doosletters aan de voorzijde en acrylox letters aan de zijkant rijd je niet meer onopgemerkt aan dit bedrijf voorbij.

Soms gaat het doorvoeren van een huisstijl nog een stap verder. Zo is het voor organisaties met meerdere locaties belangrijk dat er op alle plekken, hoe verschillend die ook zijn, toch een vorm van eenheid in de uitstraling is. Dat geldt bijvoorbeeld voor SMO Breda, een organisatie met activiteitenlocaties en woonvoorzieningen voor mensen die niet in staat zijn zelfstandig te wonen. In de huisstijl van SMO is voor iedere activiteitencategorie een unieke vorm met bijbehorende kleuren gekozen met als overkoepelend motto: “ik wil meedoen”. Voor de diverse locaties ontwierpen en monteerden wij in lijn met de huisstijl de bewegwijzering. Zo zijn alle locaties en voorzieningen voor iedereen goed vindbaar.

SMO Breda
BLOCC lijn

DON’T JUST WAIT

Ook zo moe van traag internet, tijdrovende handelingen in programma’s of uren durende back-ups? Don’t just wait. Have a KitKat.

KitKat
BLOCC lijn

LEERGIERIG?

Het nieuwe schooljaar is weer in volle gang Daarmee start ook een nieuw seizoen bij Cultureel Centrum Baarle. Zoals ieder jaar bieden zij weer een breed pakket aan leuke cursussen aan: van creatief tot informatief, van actief tot meditatief.

Het totale aanbod is terug te lezen in de kleurrijke informatiekrant die afgelopen maand in de regio in de bus is gevallen. Deze uitgave werd volledig door ons verzorgd: van ontwerp, drukwerk en advertentieverkoop tot de verspreiding met een oplage van maar liefst 14.000 exemplaren.

Aanmelden voor een cursus kan nog deze maand door het aanmeldformulier in de informatiekrant in te vullen of via de website van Cultureel Centrum Baarle.

CCB
BLOCC lijn

TONE OF VOICE: ZEGGEN WE JE OF U?

Albert Heijn doet het en Colruyt doen het. SNS Bank doet het ook. Maar KBC Groep dan weer niet. De NS doen het ook niet. Maar de Belgische spoorwegen juist weer wél: ‘je’ en ‘jij’ zeggen op hun website.

Tutoyeren of niet? Het is één van de belangrijkste vragen voor de tone of voice van je merkidentiteit. Hoe wordt jouw merk beleefd en welke aanspreekvorm past daarbij? Is aanspreken met ‘je’ onbeleefd of is het juist eigentijdser, persoonlijker? En is ‘u’ dan per definitie wél respectvol of creëer je juist een ouderwetse afstand tussen bedrijf en klant?

De belangrijkste factor voor het bepalen van je tone of voice, en dus ook bij de keuze voor u of jij, is je merkidentiteit. Er zijn twee uitersten: een zakelijk en formeel bedrijf zegt natuurlijk ‘u’, een hip flitsend en jong bedrijf zegt ‘je’. Maar bij de meeste bedrijven of merken ligt het er een beetje tussenin. Daarom kan het zijn dat de ene spoorwegmaatschappij kiest voor u (NS) en de ander voor je (Belgische Spoorwegen).

Tutoyeren

Bij sommige bedrijven ligt het allemaal niet zo gevoelig: als het gaat om mode, apparatuur, cosmetica of interieur zal je niet snel iemand beledigen. ‘Je’ en ‘jij’ is dan een prima keuze. Maar het ligt wat gevoeliger bij ‘serieuzere’ zaken, zoals geld, zorg of politiek. Natuurlijk kun je ook dán welbewust kiezen voor een informele tone of voice waarin je klanten tutoyeert (SNS Bank). Maar bereid je voor op kritische vragen over waarom die keuze past bij jouw merk en dienstverlening.

Vousvoyeren hoeft overigens helemaal niet truttig of ouderwets te zijn. De Rabobank zegt consequent ‘u’, toch is de toon helder en vlot. En ligt je doelgroep hoofdzakelijk in Vlaanderen, dan voelt men helemaal geen ongemakkelijke, zakelijk afstand wanneer je als modern bedrijf ‘u’ zegt tegen je klanten. Toch is ook daar een kentering gaande: grote Belgische bedrijven gaan steeds meer over op ‘je’ en kleinere bedrijven volgen snel.

Het blijft uiteindelijk vooral een kwestie van gevoel of je in je klantencommunicatie gaat spreken met ‘je’ of ‘u’. Als je geforceerd ‘je’ zegt óf je moet jezelf er steeds aan herinneren dat de lezer een ‘u’ is, dan komt dat in je communicatie onnatuurlijk over. Misschien wordt het dan weer tijd voor de taal van Wim T Schippers die in de jaren 80 iedereen consequent met ‘joe’ aansprak.

Tone of voice bestaat natuurlijk niet alleen uit de aanspreekvormen ‘je’ of ‘u’. Onze volgende nieuwsbrief is daarom een speciale editie die geheel gewijd zal zijn aan dit thema. Mis hem niet!

BLOCC
BLOCC adres

Archief: Klik hier voor ons nieuwsarchief.

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl