Grenzeloos

Nieuws


Een aantal keren per jaar verstuurt BLOCC een nieuwsbrief. Ook interesse in onze nieuwsbrief? Meld je dan onderaan de pagina aan.

 

 
Nieuws BLOCC

SPECIAL: TONE OF VOICE

Als ondernemer heb je natuurlijk een logo, een huisstijl en richtlijnen hoe daarmee om te gaan. Maar daarmee ben je er nog niet. Om jouw merk uit te dragen, moet je het niet alleen uitstralen, maar ook voelbaar maken. Die ‘tone of voice’ zit hem niet alleen in vorm en verbeelding, maar ook in communicatie. In welke taal spreek je? Zeg je u of jij? Ben je formeel of juist informeel, serieus of luchtig, commercieel of informatief, direct of indirect?

Maar een tone of voice is meer dan alleen taal. Het is een belangrijk deel van de identiteit van je bedrijf. Een imagokeuze die zal moeten worden toegepast in alle uitingen: van visitekaartjes en folders tot social media en e-mails naar klanten en leveranciers. Door de cultuur en waarden van je bedrijf op constante wijze over te brengen, wordt het herkenbaar. Wélke tone of voice jouw bedrijf moet gebruiken, hangt af van je doelstelling en je doelgroep.

Het belang van een juiste tone of voice mag duidelijk zijn. Deze nieuwsbriefspecial is er daarom geheel aan gewijd. Met leuke voorbeelden, heldere uitleg, tips en soms desastreuze misstappen.

BLOCC lijn

COOLBLUE, ALLES VOOR EEN GLIMLACH

Iedereen kent het bedrijf Coolblue wel, de jonge, eigenzinnige webwinkel die alles doet voor de sympathie van zijn klanten. Het bedrijf positioneert zich vanzelfsprekend compleet anders dan bijvoorbeeld een ambtelijk instituut dat vertrouwen wil uitstralen, zoals de Belastingdienst. Coolblue is toegankelijk, open, fris, laagdrempelig en informeel. Deze tone of voice gebruiken zij consistent in al hun communicatie. Zo hebben alle medewerkers een persoonlijk profiel op Facebook, waarmee ze reageren op berichten van klanten. Daarnaast wordt het laagdrempelige imago uiteraard doorgetrokken in de website, promoties en campagnes. Maar het meest beroemd zijn natuurlijk de pakketten. Geen onopvallende kartonnen dozen bij Coolblue, wel een felgekleurde verpakking die tjokvol grapjes staat. Slimme zet.

Coolblue dozen

Dat klanten blij worden van het bedrijf met die vrolijke verpakkingen blijkt niet alleen uit het succes van Coolblue, maar ook uit het feit dat zij mensen uitdagen de meest uiteenlopende creaties van de blauw-oranje dozen te maken. Dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Naar eigen zeggen krijgt Coolblue elke maand honderden ‘pakketpretfoto’s’ binnen.

Coolblue pakketpretfoto's
BLOCC lijn

MAILCHIMP, HOE EEN SAAIE TOOL TOEGANKELIJK WORDT

Mailchimp is een e-mailplatform waarmee je nieuwsbrieven kunt versturen. Dat klinkt als een saai business to business merk. Zo niet Mailchimp: het heeft een unieke tone of voice met een balans tussen humor en kwaliteit, waardoor professionaliteit opeens een stuk toegankelijker wordt.

MailChimp

Mailchimp maakt daarbij gebruik van illustraties en teksten die de emoties van de gebruikers verwoorden en/of visualiseren. Dit maakt een feitelijk saai, technisch programma persoonlijk. Het geeft klanten het gevoel dat Mailchimp hen 'begrijpt'. Op deze manier identificeert de doelgroep zich met het merk.

Er zijn maar weinig business to business merken die persoonlijkheid en professionaliteit combineren. Afgaande op het succes van Mailchimp, zou dat misschien wel tijd worden.

MailChimp
BLOCC lijn

TIPS

De manier waarop je klanten aanspreekt is de stem van je merk. Een stem die zorgvuldig is afgestemd op de doelgroep die je wil bereiken. Dat begint met de kernwaarden van je bedrijf: wie ben je, waar sta je voor en wat wil je de klant vertellen? De tone of voice moet het gedachtegoed van je merk weergeven, aangepast aan de behoeften van je publiek. Met onderstaande tips kom je een heel eind.

1. Hoe wil je klinken? De keuze voor toonzetting moet passen bij je doelgroep, je ideale klant en je branche. Wil je formeel of juist informeel met je klanten communiceren? Kies je voor u of voor jij? Klink je hartelijk, vrolijk, blij, amicaal, dwingend of juist heel creatief en kleurrijk met gebruik van woordspelingen of metaforen?
2. Ken je doelgroep en pas je manier van communiceren daarop aan. Probeer daarin zo uniek mogelijk te zijn en kies voor één stijl.
3. Communiceer in taal en beelden die begrijpelijk is/zijn voor jouw doelgroep en je verhaal versterken.
4. Maak een (beknopte) huisstijlgids met richtlijnen voor alle vormen van communicatie. Een huisstijlgids zorgt voor een uniforme benadering van klanten door alle medewerkers en voorkomt misverstanden.
5. Voer je tone of voice door in al je uitingen en ben daarin consistent. Niets is zo verwarrend voor de consument wanneer er wordt gewisseld tussen wollig of juist hip taalgebruik of formeel (u) en informeel (je).

Innocent smoothies

Een bedrijf dat uitblinkt in het consistent doorvoeren van een eenduidige tone of voice is Innocent. Opgericht door een groep vrienden vanuit hun gezamenlijke passie voor gezonde smoothies. De kernwaarden van Innocent zijn in één zin te vatten: een écht verhaal vertellen met eerlijke smoothies door en voor vrienden. De speelse, informele stijl van de productbeschrijvingen die zij op de verpakking van hun flesjes zetten, zijn daar een perfect voorbeeld van. Het lijkt alsof een vriend, die net met hard werk een smoothie voor je heeft klaargemaakt, je luchtig aanspoort om het beste van je dag te maken. Net zoals een echte vriend zou doen dus.

BLOCC lijn

DE PLANK MISSLAAN: YO TJAPPIE

Een tijdje geleden stuurde de gemeente Lelystad een folder naar bijna 400 laagopgeleide jongeren zonder werk om hen hulp te bieden bij het plannen van hun toekomst. In een poging om de doelgroep te bereiken, werd de brochure geschreven in straattaal. Zo staat er: "Yo tjappie, alles chill? De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk dat is pas chill"

Yo Tjappie

De folder leidde tot een storm van kritiek. Denigrerend, vond de doelgroep: de jongeren en hun ouders. En niet alleen zij ergerden zich. Een (ander) deel van de gemeente Lelystad kwalificeerde de tekst als ongepast en geeft toe de plank volkomen misgeslagen te hebben. Een hele boom zelfs.

BLOCC lijn

JIP-EN-JANNEKETAAL

Wat jouw tone of voice ook is, één ding moet alle communicatie gemeen hebben: het moet begrijpelijk zijn voor je doelgroep. Aan onbegrijpelijke mailings, offertes vol vakjargon, lastig leesbare strategieën heeft namelijk niemand iets. Schijf daarom in Jip-en-Janneketaal is ons advies. En nee, dat is niet te kinderlijk voor een professionele organisatie.

Jip en Janneke

De term Jip-en-Janneketaal (vernoemd naar de verhalen van Annie M.G.Schmidt) ontstond in 2002 toe de toenmalig VVD-partijvoorzitter Bas Eenhoorn het gebruikte om de politiek begrijpelijker te maken. En er valt inderdaad veel te leren van het taalgebruik van Annie M.G.Schmidt. Zij schreef met humor, in korte, actieve zinnen met eenvoudige woorden en met veel inlevingsvermogen. En juist dat laatste is belangrijk. Door te schrijven (en denken) vanuit je doelgroep zorg je ervoor dat je die aan je bindt. Bij Annie M.G.Schmidt waren dat kinderen, bij een bedrijf zijn dat je klanten. Dat klinkt gemakkelijk, maar is het niet. De grootste valkuil is om te schrijven vanuit jezelf, jouw organisatie. Maar een klant voelt zich dan vaak niet aangesproken. En dat is een gemiste kans.

Als je communiceert in Jip-en-Janneketaal leest dat gemakkelijker en sneller, ook voor mensen met een hogere opleiding. En dat is handig, want de meeste mensen lezen niet graag en zien liever een afbeelding, foto of film.

BLOCC
BLOCC adres

Archief: Klik hier voor ons nieuwsarchief.

Nieuwsbrief

Nieuws / Vacatures

Contact

BLOCC creatieve communicatie

Smederijstraat 17 | 5111 PT  Baarle-Nassau
T +31 (0)13 - 507 35 60 | info@blocc.nl | www.blocc.nl